„Jestem pięciolatkiem, będę sześciolatkiem” – ogólna charakterystyka rozwoju dzieci pięcioletnich:
wykazują dużą samodzielność i zaradność; chętnie służą pomocą młodszym kolegom,
chętnie bawią się z innymi dziećmi, przejawiają chęć działania zespołowego,
mają duży zasób słownictwa, ich wypowiedzi są coraz bogatsze,
zdolne do dłuższej koncentracji uwagi,
żywo interesują się światem, wieloma dziedzinami: przyrodą, sztuką, techniką,
wykazują „głód” ruchu, ogromną potrzebę zabawy i nauki poprzez działanie,
przechodzą od myśli do sytuacji, realizują pomysły, podejmują i wykonują zadania,
organizują zabawy o bogatej fabule, używają w nich wielu rekwizytów,
stopniowo przejmują kontrolę nad swoimi emocjami,
wzrasta u nich umiejętność przestrzegania norm i zasad współżycia w grupie,
są bardziej obowiązkowe i odpowiedzialne,
z myślenia konkretno-wyobrażeniowo przechodzą stopniowo do myślenia słowno-
-logicznego (zaczątki myślenia abstrakcyjnego),
stopniowo zaczynają rozumieć uczucia wyższe, społeczne, estetyczne.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego
Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują;
– grzecznie zwraca się do innych (w domu i przedszkolu, na ulicy);
– przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać
w zabawach i sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych;
– w miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać
skutki swoich zachowań;
– wie, że nie należy chwalić się bogactwem i dokuczać dzieciom, które wychowują się
w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych;
– umie się przedstawić – podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania, oraz wie,
komu można podawać takie informacje.
Obszar 2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby,
– właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta
po sobie;
– samodzielnie korzysta z toalety;
– samodzielnie się ubiera i rozbiera, dba o rzeczy osobiste i nie naraża ich na zgubienie
lub kradzież;
– utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.
Obszar 3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem
artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;
– mówi płynnie i niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;
– uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi w ważnych
sprawach;
– w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.
Obszar 4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– przewiduje, w miarę możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych
na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzonych i obserwowanych zmianach);
– grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfi kuje je) i formułuje uogólnienia typu:
to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;
– stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może zdarzyć.
Obszar 5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– dba o swoje zdrowie, zaczyna się orientować w zasadach zdrowego żywienia;
– dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu;
– jest sprawne fi zycznie (a jeśli jest dzieckiem mniej sprawnym ruchowo – jest sprawne
jak na swoje możliwości);
– uczestniczy w zajęciach ruchowych, zabawach i grach w ogrodzie przedszkolnym,
w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.
Obszar 6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– wie, jak trzeba się zachowywać w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać pomoc
(umie o nią poprosić);
– orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze środków
transportu;
– zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin i zwierząt oraz unika tych zagrożeń;
– wie, że nie można samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych
(np. środków czystości);
– próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu
i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić, a gdzie nie.
Obszar 7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie czy przedstawieniu,
w teatrze, w kinie;
– odgrywa role w zabawach parateatralnych, posługuje się mową, mimiką, gestem
i ruchem oraz umie używać rekwizytów (np. maski).
Obszar 8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe, chętnie uczestniczy
w zbiorowych tańcach, śpiewie i muzykowaniu;
– dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięków utworu muzycznego –
wyraża je przez pląsy i taniec;
– tworzy muzykę przy użyciu instrumentów perkusyjnych (i innych przedmiotów),
improwizuje ją ruchem;
– w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.
Obszar 9. Wychowanie przez sztukę: różne formy plastyczne
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– przejawia, w miarę swoich możliwości, zainteresowanie wybranymi zabytkami
i dziełami sztuki oraz tradycjami i obrzędami ludowymi ze swojego regionu;
– umie się wypowiadać w różnych technikach plastycznych i przy użyciu elementarnych
środków przekazu (np. kształty i barwy), za pomocą prostych kompozycji i form
konstrukcyjnych;
– wykazuje zainteresowanie malarstwem, rzeźbą i architekturą (także architekturą zieleni i architekturą wnętrz).
Obszar 10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– wznosi konstrukcje z klocków i tworzy kompozycje z różnorodnych materiałów
(np. przyrodniczych), ma poczucie sprawstwa (potrafi ę to zrobić) i odczuwa radość
z wykonanej pracy;
– podczas majsterkowania używa – we właściwy sposób – prostych narzędzi;
– interesuje się urządzeniami technicznymi (np. używanymi w gospodarstwie domowym),
próbuje rozumieć sposób ich działania i zachowuje ostrożność przy korzystaniu z nich.
Obszar 11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– rozpoznaje i nazywa zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla poszczególnych
pór roku, podejmuje rozsądne decyzje i nie naraża się na niebezpieczeństwo wynikające
z pogody (np. nie stoi pod drzewem w czasie burzy, nie zdejmuje czapki
w mroźną pogodę);
– wie, o czym mówi osoba zapowiadająca pogodę w radiu lub telewizji (np. że będzie
padał deszcz lub śnieg, że będzie wiał wiatr) i w miarę swoich możliwości wykorzystuje
te informacje.
Obszar 12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– umie wymieniać rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych
(np. na polu, na łące, w lesie);
– wie, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt (przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo,
pokarm) i wzrostu roślin (światło, temperatura, wilgotność);
– potrafi wymienić zmiany zachodzące w życiu zwierząt i roślin w kolejnych porach
roku; wie, jak człowiek może chronić zwierzęta i rośliny oraz pomóc im np. przetrwać
zimę.
Obszar 13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego;
– wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach
lub innych zbiorach zastępczych;
– ustala równoliczność dwóch zbiorów i posługuje się liczebnikami porządkowymi;
– rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku
do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów;
– wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby jej mierzenia: krokami,
stopa za stopą;
– zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.
Obszar 14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu:
narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki; narysuj szlaczek, zaczynając od lewej
strony kartki;
– potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać
to, co jest przedstawione na obrazkach;
– układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby, wyodrębnia
głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej;
– dysponuje sprawnością rąk oraz współpracą rąk i oka potrzebną do rysowania,
wycinania i nauki pisania;
– interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania;
– słucha np. opowiadań i baśni, rozmawia o nich; interesuje się książkami;
– rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często
stosowanych oznaczeń i symboli.
Obszar 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne
Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
– wymienia imiona i nazwiska osób bliskich;
– wie, gdzie te osoby pracują, czym się zajmują;
– zna nazwę miejscowości, w której mieszka; zna ważniejsze instytucje i orientuje się
w rolach społecznych pełnionych przez ważne osoby (np. policjanta, strażaka);
– wie, jakiej jest narodowości, że mieszka w Polsce, że stolicą Polski jest Warszawa;
– nazywa godło i flagę państwową, zna polski hymn i wie, że Polska należy do Unii
Europejskiej;
– wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa bez względu na narodowość, kolor skóry,
płeć.